اجلاس مشورتی نگارش سند استراتژی طب سنتی سازمان جهانی بهداشت در ژنو

اجلاس مشورتی نگارش سند استراتژی طب سنتی سازمان جهانی بهداشت در ژنو

اجلاس مشورتی نگارش سند استراتژی طب سنتی سازمان جهانی بهداشت در ژنو

با حضور مشاور امور بین الملل دفتر طب ایرانی و مکمل برگزار شد:
اجلاس مشورتی نگارش سند استراتژی طب سنتی سازمان جهانی بهداشت در ژنو
مشاور امور بین الملل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت به دعوت سازمان جهانی بهداشت در اجلاس مشورتی نگارش درفت سند استراتژی طب سنتی این سازمان در مقر آن در ژنو سوئیس شرکت کرد.

به گزارش روابط عمومی دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت؛ دکتر آرمان زرگران، مشاور امور بین الملل دفتر طب ایرانی و مکمل به دعوت سازمان جهانی بهداشت در اجلاس مشورتی نگارش درفت سند استراتژی طب سنتی این سازمان در مقر آن در ژنو سوئیس شرکت کرد.

به گفته دکتر آرمان زرگران واحد طب سنتی، تلفیقی و مکمل سازمان جهانی بهداشت با دعوت از ۲۰ متخصص حوزه طب سنتی از سراسر دنیا، اجلاس مشورتی نگارش سند استراتژی طب سنتی این سازمان برای سال های ۲۰۲۵ الی ۲۰۳۴ را مورخ ۲۷ الی ۳۰ نوامبر ۲۰۲۳ در مقر سازمان در ژنو سوئیس برگزار نمود.

این متخصصین که از کشورهای چین (۳ نماینده) استرالیا، سوئیس، کانادا (هرکدام ۲ نماینده)، ایران، مالزی، انگلستان، کره جنوبی، آفریقای جنوبی، غنا، نروژ، تایلند، فیلیپین، برزیل و هند (هرکدام ۱ نماینده) به مقر این سازمان در ژنو دعوت شده بودند، طی ۳ روز فشرده کاری تمام درفت اولیه نگارش شده را با حضور دکتر رودی ایگر، مدیر دپارتمان خدمات سلامت تلفیقی و دکتر سنگچول کیم، رئیس واحد طب سنتی، تلفیقی و مکمل سازمان جهانی بهداشت مورد بررسی قرار داده و ادامه کار هم پس از پایان نشست به صورت از راه دور بر اساس موارد تعیین شده برای نمایندگان داوطلب از این جمع پیش خواهد رفت.

دکتر زرگران سطح  جلسات را بسیار بالا و مباحث مطرح شده در آن را از اهمیت اساسی برای آینده ریل گذاری مسیر ادغام طب های سنتی در نظام سلامت کشورهای عضو سازمان جهانی بهداشت ارزیابی کرد. وی همچنین حضور نماینده ای از ایران در این اجلاس به عنوان تنها فرد دعوت شده از خاورمیانه را هم از منظر اعتبار جهانی ایران در طب سنتی حائز اهمیت دانسته و هم آن را فرصتی بینظیر برای اعمال نقطه نظرات ایران و طب ایرانی در نگارش این مهم ترین سند جهانی طب سنتی دانست.

گفتنی است، سند موجود استراتژی طب سنتی سازمان جهانی بهداشت (۲۰۱۴ الی ۲۰۲۳) تا سال ۲۰۲۵ تمدید شده و سند در دست نگارش پس از نهایی شدن در مجمع عمومی آتی سازمان جهانی بهداشت مورد بررسی جهت تصویب قرار خواهد گرفت.

ادمین انجمن علمی طب سنتی ایران